Érdekvédelem

Az otthonban a lakók érdekvédelmét az Érdekképviseleti Fórum, az Ellátottjogi Képviselő és a Betegjogi képviselő látja el.

Az Érdekképviseleti Fórum előzetesen véleményezi az intézmény vezetője által készített, az ellátottakkal, valamint az intézmény belső életével kapcsolatos dokumentumok közül a Szakmai Programot, az Éves Munkatervet, a Házirendet, az ellátottak részére készült Tájékoztatókat.

Megtárgyalja az intézményben élők panaszait, -ide nem értve a jogviszony keletkezésével, megszüntetésével és az áthelyezéssel kapcsolatos panaszokat -, és intézkedést kezdeményez az intézményvezető felé.

Tájékoztatást kérhet az intézményvezetőtől az ellátottakat érintő kérdésekben, az ellátás szervezésével kapcsolatos feladatokban.

Valamint intézkedés megtételét kezdeményezheti a Fenntartó felé, valamint más illetékes Hatóságok, intézményi szervek felé, amennyiben az intézmény működésével kapcsolatos jogszabálysértésre utaló jeleket észlel.

Megválasztott Érdekképviseleti elnök és tagjaink gondozotti, hozzátartozói és intézményi részről:

Elnök:

  • Miltner Gabriella CJ nővér (gondozotti)

Tagok:

  • Hanusovszky Gáborné (gondozotti)
  • Török Ilona (hozzátartozói)
  • Vavrinecz Katalin (hozzátartozói)
  • Bíró Annamária (dolgozói)
  • Hermann Judit (Fenntartó által delegált tagként)

Az Ellátottjogi Képviselő az ellátást igénybe vevő részére nyújt segítséget jogai gyakorlásában.

Feladatai:

  • megkeresésre, illetve saját kezdeményezésre tájékoztatást nyújthat az ellátottakat érintő legfontosabb alapjogok tekintetében, az intézmény kötelezettségeiről és az ellátást igénybe vevőket érintő jogokról,
  • segíti az ellátást igénybe vevőt, törvényes képviselőjét az ellátással kapcsolatos kérdések, problémák megoldásában, szükség esetén segítséget nyújt az intézmény és az ellátott között kialakult konfliktus megoldásában,
  • segít az ellátást igénybe vevőnek, törvényes képviselőjének panasza megfogalmazásában, kezdeményezheti annak kivizsgálását az intézmény vezetőjénél és a fenntartónál,
  • a jogviszony keletkezése és megszűnése, továbbá az áthelyezés kivételével eljárhat az intézményi ellátással kapcsolatosan az intézmény vezetőjénél, fenntartójánál, illetve az arra illetékes hatóságnál, és ennek során írásbeli meghatalmazás alapján képviselheti az ellátást igénybe vevőt, törvényes képviselőjét,
  • az intézmény vezetőjével történt előzetes egyeztetés alapján tájékoztatja a szociális intézményekben foglalkoztatottakat az ellátottak jogairól, továbbá ezen jogok érvényesüléséről és a figyelembevételéről a szakmai munka során,
  • intézkedést kezdeményezhet a fenntartónál a jogszabálysértő gyakorlat megszüntetésére,
  • észrevételt tehet az intézményben folytatott gondozási munkára vonatkozóan az intézmény vezetőjénél,
  • s amennyiben az ellátottak meghatározott körét érintő jogsértés fennállását észleli, intézkedés megtételét kezdeményezheti az illetékes hatóságok felé,
  • a korlátozó intézkedésekre, eljárásokra vonatkozó dokumentációt megvizsgálhatja.

Az ellátottjogi képviselő e célra létrehozott szervezet keretében működik.
Ellátottjogi képviselőnk: Sajtos Éva, elérhetősége: eva.sajtos@ijsz.bm.gov.hu